Spørgsmål og svar

Hvilken dresscode gælder om bord?
Det er nemt at planlægge, hvad du skal have på af tøj på cruiset. Du har brug for behageligt fritidstøj til brug i dagtimerne og lidt pænere tøj til aften. Tøj til aftenbrug kan være: Casual med vægt på almindeligt smart og pænt tøj uden krav til slips eller jakke. Formel aften: Cocktail- eller aftenkjole til kvinder, jakkesæt med slips eventuelt smoking til mænd. Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du får brug for til den første dag om bord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagage leveres efter afsejling).

Hvor og hvornår kan jeg spise om bord?
Alle måltider om bord er inkluderet i prisen. Madservering er tilgængelig 24 timer i døgnet. I hovedrestauranten er der to bordseatings. Giv besked, når du bestiller, om du foretrækker 1. eller 2. bordseating. Royal Caribbean indførte i 2009 ”My Time Dining”, som er en ordning, der betyder, at man selv kan bestemme, hvornår man ønsker at spise middag. Mere information om dette fås ved forespørgsel. Vi garanterer ikke, at alle forespørgsler kan imødekommes, men vi lover at gøre vort bedste. Tidspunkterne vil variere afhængig af rejserute. Tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranten er som følger:

Morgenmad:   Fri bordseating 07:30 – 11:00

Frokost:      Fri bordseating 12:00 – 13:30

Middag:   To bordseatings.

Hvis du ønsker at være mere fleksibel og uformel i tøjet, kan du få morgenmad, frokost og middag serveret andre steder. Læs dagsprogrammet om bord for aktuelle tidspunkter og steder. Roomservice tilbydes 24 timer i døgnet. Kontinental morgenmad serveres på forespørgsel i kahytten mellem klokken 07.00 og 10.00. For øvrige bestillinger fra roomservice tilkommer der en serviceafgift på ca. 8 USD pr. bestilling. For gæster i Grand Suite eller bedre er roomservice inkluderet i prisen. Du skal betale en kuvertafgift på 20-40 USD for at spise i enkelte restauranter. Du kan forhåndsbestille bord i de fleste specialitetsrestauranter. Hvis du har behov for specialmad eller i tilfælde af allergier, skal du give besked om dette, når du bestiller cruiset eller senest 45 dage inden afrejse. Vi gør, hvad vi kan, for at imødekomme dine behov. Beklageligvis kan vi ikke imødekomme vegan- eller lakto-vegetar diæter. Produkter, som købes fra Ben & Jerry’s, Lattetudes, Starbucks og lignende vil have egne priser og indgår derfor ikke i cruiseprisen.

Hvad med alkoholholdige drikkevarer?
Alkoholholdige drikkevarer kan købes i alle barer og restauranter om bord. Aldersgrænsen er 21 år for alle sejladser, som udgår fra Nordamerika. For sejladser, som udgår fra Europa, Asien, Australien og Sydamerika er aldersgrænsen 18 år. På alle Royal Caribbeans private destinationer er aldersgrænsen 21 år. Man kan tage op til to flasker vin med sig til personligt forbrug om bord, som kan nydes i kahytten (gælder pr. kahyt). Hvis du medbringer alkoholholdige drikke udover dette ved ombordstigningen før cruisets start, vil dette blive konfiskeret og destrueret. Hvis du køber alkoholholdige drikkevarer undervejs på cruiset, vil dette blive opbevaret og udleveret til din kahyt på cruisets sidste aften.

Er der aldersbegrænsninger på at kunne rejse på cruise?
Spædbørn skal være mindst 6 måneder for at kunne rejse. På ruter som f.eks. transatlantiske, Hawaii og visse andre sejladser skal spædbørn være mindst 12 måneder for at kunne rejse med. Det samme gælder, hvis sejlruten kræver tre eller flere sammenhængende sødage. Alderen regnes fra cruisets første dag. Ved cruises i Europa, Asien, Australien og Sydamerika kan ingen personer under 18 år rejse med eller have egen kahyt uden at være ledsaget af forældre/værger eller anden person, der er fyldt 18 år. Hvis gæster under 18 år rejser med forældre/værger, skal de have kahyt ved siden af eller lige over for hinanden. På vores cruise i Nordamerika
gælder tilsvarende regler, men her er aldersgrænsen 21 år. Alle mindreårige, der er 17 år eller yngre ved rejsens begyndelse og ikke ledsages af mindst en af sine forældre/værger, vil kun få mulighed for at gå ombord på skibet og gennemføre cruiset, hvis han/hun er ledsaget af en eller flere personer over 21 år (gælder for Nordamerika) eller 18 år (gælder for Europa, Asien, Australien og Sydamerika), som har fået tilladelse fra en af den mindreåriges forældre/værger til at ledsage den mindreårige (se punkt 7 for nærmere detaljer og nødvendig dokumentation). Hvis en skriftlig tilladelse ikke kan fremlægges, vil den/de mindreårige ikke få mulighed for at gå ombord på skibet eller gennemføre cruiset. Vi er ikke ansvarlige for og giver ingen kompensation for eventuelle omkostninger, udgifter eller tab, der kan pålægges den mindreårige, den eller de personer, der betaler for cruiset (hvis dette ikke er den mindreårige selv), eller andre personer, som rejser sammen med den mindreårige, og som bestemmer sig for ikke at gennemføre cruiset, når der ikke kan fremvises en skriftlig tilladelse som beskrevet ovenfor. Gifte par med en minimumsalder på 18 år kan bestille individuel kahyt (vielsesattest skal fremvises ved bestilling), når en af dem er fyldt 21 år ved afrejse.

Hvordan tjekker jeg ind på skibet?
Hvis du har benyttet dig af Online Check-In på vore hjemmesider, skal du medbringe udskriften af det signerede “SetSail Pass”, samt dine identifikationspapirer. Gå til “Set Sail”-området i cruiseterminalen, hvor du vil få tjekket dine papirer og udstedt et Sea Pass. Dette fungerer som identifikationskort og nøglekort til din kahyt. Kortet bruges også til indkøb om bord på skibet, og viser hvilket dæk i hovedrestauranten og hvilket bordnummer du har ved måltiderne. Bordnummer vil ikke være påtrykt, hvis du har valgt ”My Time Dining”. Hvis du ikke har tjekket ind online, tager du dit pas og cruisebilletter med til skranken i cruiseterminalen, hvor vore repræsentanter vil tjekke dig ind og udstede dit Sea Pass-kort. For at gøre ombordstigningen så enkel og hurtig som mulig, anbefaler vi, at du tjekker ind online. Online Check-In er mulig frem til fire dage før afrejse. Hvis du har bestilt flyrejse igennem Royal Caribbean, skal du foretage online tjek-ind senest 4 dage før afrejse.

Hvordan fungerer udflugterne i land?
For at få mest muligt ud af opholdene i land, anbefaler vi, at du vælger udflugter, som er planlagt af vore rejseeksperter. Udflugter kan forhåndsbestilles online. Udflugterne skal bestilles senest fire arbejdsdage før afrejse. Du kan også bestille udflugter om bord, såfremt der er ledige pladser på den ønskede udflugt. Der gøres opmærksom på, at udflugternes fastsatte tider kan ændres, samt at de kan aflyses, hvis antallet af deltagere er for lavt til at gennemføre udflugten.

Er der internet om bord?
Vi har egne dedikerede satellitter, som skal sørge for at hastigheden matcher det du har derhjemme, selvom man er langt fra land. Dette kalder vi VOOM. Nu tilgængelig på alle vores skibe.

Flere end 4 personer i samme kahyt?
Hvis I ønsker at bo flere end fire personer i samme kahyt, vil vi bede dig om at tage kontakt med os på telefon 80 25 32 52 eller sende os en email. Disse kahytter kan ikke bestilles på hjemmesiden.

Hvorfor er der blevet reserveret et beløb på min konto?
Vi gør opmærksom på, at der i enkelte tilfælde kan foretages reservationer på det betalingskort, som knyttes til din konto om bord på skibet, dvs. det kort, du betaler alle køb om bord med. Disse reservationer foretages for at kontrollere, at kortet er gyldigt. Når slutregningen over dit forbrug om bord er betalt, vil Royal Caribbean straks ophæve reservationen. Udover dette er det hvert enkelt kortselskab, som skal ophæve reservationerne i sit system. Dette kan tage mellem 7 - 14 arbejdsdage og er desværre ikke noget Royal Caribbean kan påvirke med hensyn til kortere virketid. Når kortselskabet har ophævet det beløb, som er reserveret, vil du straks have adgang til pengene igen. Reservationer kan også forekomme ved køb af selve cruiset igennem Royal Caribbean.

Jeg rejser med andres børn. Hvad skal jeg tænke på?

Hvis et barn under 18 år rejser med en af sine forældre og har et andet efternavn, skal der kunne fremvises en fødselsattest, der dokumenterer forældreskab. Voksne, der rejser med børn under 18 år, som de ikke er forældre til, har pligt til at fremvise barnets pas (og eventuelt visum), en underskrevet bekræftelse fra en af barnets forældre om, at barnet har tilladelse til at rejse med sin rejseledsager, kopi af den pågældende forælders pas samt en fødselsattest. Tilladelsen skal stadfæstes ved notarialbekræftelse udstedt af de danske byretter (http://www.domstol.dk/saadangoerdu/notar/Pages/default.aspx). Bemærk: Tilladelsen skal også indeholde en bekræftelse af, at lægebehandling kan udføres, hvis der skulle opstå en situation, og en læge mener, at en sådan behandling skal udføres med det samme. NB! Disse regler gælder også, når barnet rejser med slægtninge eller venner. Hvis et barn rejser med plejeforældre/værge, skal der også kunne fremvises gyldig dokumentation, der bekræfter, at de er barnets værger. Alle dokumenter skal være på engelsk og medbringes ved check-in på havnen på afrejsedagen.


* Bekræftelsesbrev kan udskrives her eller ved at kontakte os på telefon 80 25 32 52 eller ditt rejsebureau.

Hvilke pas- og visumkrav gælder for min ferie?
Kontakt de relevante ambassader, dit rejsebureau eller RCL Cruises Ltd. i god tid før afrejsen for at få oplysninger om, hvilke pas- og visumkrav der gælder for de lande, du skal besøge på dit cruise. Du kan finde information om visumregler her (legg inn link til siden). Vi tager forbehold for ændringer af visumregler, og alle rejsende er selv ansvarlige for at have den korrekte dokumentation til at gennemføre rejsen. Vi anbefaler at søge om visum i god tid før afrejse, da der kan være ventetid. Alle passagerer skal have et gyldigt pas, uanset hvilket cruise de skal på med RCL Cruises Ltd. Dette gælder også de cruises, der udgår fra Skandinavien. Krav om gyldighedstid for passet afhænger af rejsemål, men vi anbefaler, at
passet er gyldigt i seks måneder efter afsluttet rejse. Nødpas godtages ikke som erstatning for et almindeligt pas. Studerende bosat i USA skal kunne fremvise gyldige dokumenter, der viser, at de er studerende ved en amerikansk undervisningsinstitution. Dokumentet skal være i original form (I-20- eller DS-2019-skema). Den 2. april 2004 meddelte de amerikanske myndigheder, at de fra den 30. september 2004 ville udvide US-VISIT-programmets ankomst- og afgangsrutiner til at gælde alle rejsende, også personer, der rejser under det visumfrie program Visa Waiver Programme (VWP). Det betyder, at rejsende, der ankommer til USA, bliver fotograferet digitalt og får foretaget en digital scanning af fingeraftryk. Fra den 12. januar 2009 skal personer fra alle lande, der er medlemmer af USA's visumfritagelsesprogram (Visa Waiver Program), registrere sig elektronisk før afrejse. Electronic System for Travel Authorization(ESTA) er navnet på visumprogrammets nye system. Kontakt RCL Cruises Ltd., rejsebureauet eller den amerikanske ambassade for at få yderligere oplysninger. Bemærk: Denne information kan ændres, og derfor skal du i god tid før afrejsen selv kontrollere, at oplysningerne fortsat stemmer. Navnet på billetten skal svare til navnet i passet. I modsat fald kan du blive nægtet adgang til flyrejsen/cruiset. Vi beklager at måtte fralægge os ethvert ansvar, hvis du bliver nægtet adgang til en flyrejse eller indrejse i et land eller på anden måde rammes af vanskeligheder eller udgifter som følge af, at passet ikke bliver godkendt eller mangler nødvendigt visum (visa). Enkelte havnemyndigheder kan undertiden kræve, at du viser legitimation med foto, når du forlader skibet i løbet af cruiset. For at undgå eventuelle problemer anbefaler vi, at du medbringer en kopi af passet på rejsen ud over originalpasset og medbringer denne kopi, hver gang du forlader skibet. NB! Visumregler kan ændres med kort varsel.


Phones (<768px) xs Tablets (≥768px) sm Desktops (≥992px) md Desktops (≥1200px) lg

Lige nu er der desværre fejl i priserne for singlerejsende. Ved en eventuel booking vil bekræftelsen, som du får tilsendt i din mail, vise den korrekte pris. Vi beklager meget og prøver at løse problemet så hurtigt som muligt. I mellemtiden kan du kontakte vores kundecenter for at få de korrekte priser på tlf.: 33127600. Kundecenteret er åbent mandag til fredag fra 9-17.00.